Røde Kors

Sådan samlede jeg 3.800 ind til Røde Kors – og sådan kan du gøre det samme

Over 3 dage fik jeg samlet 3.400 3.800  ind til Røde Kors (eller hvad der svarer til at 97 børn kan få mad i en måned, at 7 familier kan få midlertidigt husly eller 34 barselspakker).

Og det føles godt at vide at de penge ikke var kommet hvis ikke det var for mig (og for de fantastiske personer der valgte at støtte, tusind tak!)

 

Her fortæller jeg hvordan jeg gjorde, og hvordan du kan gøre det samme.

Tanken bag

Jeg ved faktisk ikke helt hvor tanken kom fra, men pludselig fik jeg ideen om at jeg kunne bruge weekenden på at samle lidt penge ind ved at sælge en ydelse jeg normalt sælger til daglig – jeg har ikke rigtig penge nok til selv at støtte stort, men så kunne jeg da hjælpe på den måde.

 

Det er nemlig win/win/win:

  • Jeg får samlet penge ind = god mavefornemmelse = WIN
  • Køber får reel værdi for pengene + god mavefornemmelse = WIN
  • Røde Kors får penge de ellers ikke ville have fået = WIN

 

Det er ikke tit at mine ideer har hele 3 wins, så det var bare om at komme i gang.

Forløbet

Fra jeg fik ideen til jeg lancerede gik der ikke lang tid.

(det var også lidt en øvelse i sig selv da jeg plejer at være sådan en som skal have alle tanker tænkt og alle forhold overvejet før jeg gør noget).

Men jeg fandt hurtigt de 4 ting jeg skulle bruge:

  1. En ydelse/service at sælge, noget der ikke kostede mig penge med kun tid.
    Her faldt valget på upload af artikler til nogle hjemmesider jeg lige havde sat op, og til en pris lidt under hvad jeg normalt ville tage.
  2. Et sted at reklamere – her valgte jeg at slå det op på et lukket forum (Marketers.dk), en lukket Facebookgruppe for Refugadeltagere og en åben Facebook-gruppe for SEO-nørder (dem som måske normalt ville købe sådan en ydelse).
  3. En tidsbegrænsning. Hvis man giver folk uendelig tid til at træffe en beslutning er de uendelig tid om det, så jeg slog det op lørdag omkring frokost og gjorde det til et weekendtilbud (udvidede senere lige med mandag også).
  4. En organisation at donere til. Jeg har ikke så store præferencer inden for den slags, men en af dem jeg sad i lokalet med mente at Røde Kors var den bedste nødhjælpsorganisation han kendte, og så blev det Røde Kors.

Og så var det ellers bare om svare på beskeder og lægge artikler op.

Et par post-indsamlings overvejelser:

  • Folk er super positive, men dårlige til at reagere. Nogle skulle punkes flere gange og nogle fik aldrig taget sig sammen til at betale.
    Jeg har heldigvis mulighed for at uploade hvornår det skal være, så der er en del der har betalt på forhånd mod at få artiklen uploadet senere på ugen.
  • Der er nogen der vil forhandle og prøve at få det ”endnu billigere” eller ”mængderabat”. Her tror jeg at det (i hvert fald for mig) er vigtigt at stå fast og sige at prisen er prisen – man mister måske lidt denne gang, men forhåbentlig får man mere i det lange løb.
  • Nogle giver til gengæld mere end de skulle – Rock On og tak til dem.
  • Jeg kunne sikkert have samlet mere ind hvis jeg havde planlagt det bedre, kommet bredere ud, måske lavet en landingsside osv., men for mig var det vigtige at få det gjort – havde jeg skullet gøre alle de overvejelser ville jeg stadig sidde og tænke, og Røde Kors ville være 3.400 kr. fattigere.
  • Det var helt klart rigtigt at folk overførte direkte til Røde Kors og ikke til mig. Folk skal ikke kunne være i tvivl om at pengene kommer frem. Der findes indsamlingssider på nettet hvor man kan samle ind, og næste gang kunne man måske samle endnu mere ind hvis folk kunne se hvor mange der allerede har bidraget.

 

Jeg er ikke bange for at jeg har mistet nogle kunder på det. Jeg tror man skal passe på at se livet som en nulsumsspil hvor jeg har ”mistet” 3.400 i omsætning.

Utroligt som det end lyder, så har alle faktisk vundet, og at gøre sådan nogle ting kan bestemt ikke være dårligt på karma-skalaen, så jeg er sikker på det nok skal komme igen på en måde på et eller andet tidspunkt.

 

Jeg har helt klart fået blod på tanden ift. at samle penge ind på denne måde, og har allerede skitsen klar til næste indsamling.

 

Dels er det en service den enkelte godt kan købe flere gange, dels ville de sikkert ikke have

Sådan gør du selv:

Hvis du gerne selv vil samle penge ind er det bare om at finde de 4 parametre

  1. Ydelse/Service
  2. Et sted at reklamere
  3. En tidsbegrænsning
  4. En organisation at donere til

 

Det kan være alt fra at du laver 5 logoer, til at du bruger lørdagen på at komme med optimeringsforslag på hjemmesider til at du skriver tekster.

Du behøver ikke være ekspert eller professionel for at have noget at tilbyde, og det kan faktisk være en rigtig god måde at få prøvet sine skills (bare vær ærlig omkring det så folk ikke tror de hyrer en verdensmester når du kun har været i gang i 2 uger).

 

Hvis du beslutter dig for at samle ind på et tidspunkt så skriv lige en kommentar 🙂

Tusind tak

Til sidst er der ikke mere tilbage end at sige tusind tak til Kenn, Anton, Rasmus, Halfdan, Mia, Gitte, Mads, Emil, Andreas og Knuth for deres bidrag. Tusind tak!